http://www.rototweewielers.nl/
http://www.rototweewielers.nl/

Uw Tweewieler specialist in de gemeente Deventer

Home » Werkplaats

Werkplaats

 

Bandenspanning

Waarom is de bandenspanning bij fietsbanden zo belangrijk?

Uitsluitend bij een toereikende bandenspanning is een fiets prettig te berijden. Op de straat geldt: hoe hoger de bandenspanning, des te lager is de rolweerstand van de band. Ook het risico op een lekke band neemt af bij een hogere bandenspanning.

Een voortdurend te lage bandenspanning verkort vaak de levensduur van een band aanzienlijk. Scheurtjes in de zijwand van de band zijn hiervan het gevolg. Ook de slijtage is onnodig hoog.

Bij een lagere luchtdruk veert de band wel meer in en is daardoor beter in staat om schokken op de vangen.

Brede banden worden over het algemeen met een lagere bandenspanning bereden. Ze hebben het voordeel de geringere bandenspanning te gebruiken zonder dat dit nadelen oplevert voor de rolweerstand, de lekbescherming en de slijtage.

Ook tubeless banden kan men in het algemeen met een iets lagere bandenspanning berijden.

Hoe vaak moet de bandenspanning gecontroleerd worden?

Het is wenselijk de bandenspanning minstens éénmaal per maand te controleren en te corrigeren. Zelfs de meest luchtdichte fietsbinnenband verliest druk. In tegenstelling tot autobanden is de bandenspanning bij fietsbanden wezenlijk hoger en zijn de wandsterktes beduidend minder. Een spanningsverlies van 1 bar per maand kan men als normaal beschouwen.

Spanningsverlies treedt bij een hoge druk aanmerkelijk sneller op dan bij een lage druk.

Bij het gebruik van latex binnenbanden moet u de bandenspanning vóór iedere tocht controleren en zonodig corrigeren.

Gebruik een manometer om de bandenspanning in te stellen. De algemeen bekende controle met de duim is niet erg betrouwbaar omdat vanaf ca. 2 bar alle banden relatief hard aanvoelen. Bij de Marathon Plus is de controle van de bandenspanning met de duim volledig onbetrouwbaar door de speciale antileklaag.

Als testapparaat is bv. onze luchtdrukmeter Airmax Pro geschikt. Met het juiste ventiel of een kleine adapter kan men de bandenspanning probleemloos bij een benzinepomp controleren en bijstellen. Voor alle actieve fietsers is het zinvol om een fietspomp met manometer aan te schaffen.

Wat is de juiste spanning voor mijn band?

Het is niet mogelijk om een algemeen advies betreffende de bandenspanning voor een bepaalde fiets of een bepaalde fietsband te geven. De “juiste” bandenspanning is afhankelijk van de maat en de gewichtsbelasting van de band. Dit wordt hoofdzakelijk door het gewicht van de fietser en de bepakking bepaald. Anders dan bij een auto heeft het voertuig minder invloed op het totale gewicht. Verder is de persoonlijke voorkeur voor een geringere rolweerstand of een betere vering nartuurlijk zeer verschillend.

De toegestane druk is op de zijwand van de band aangegeven. Hoe hoger de gekozen luchtdruk, hoe geringer de rolweerstand, de slijtage en de kans op een lekke band. Kiest men voor een lagere bandenspanning dan zijn het comfort en de grip van de band beter.

De in de tabel genoemde aanbevolen bandenspanning is bedoeld als grove oriëntatie voor 3 x een verschillend lichaamsgewicht van de fietser.

Hoe smaller de band is en hoe hoger de totale last is des te hoger moet de bandenspanning zijn.

Bij banden met een kleinere diameter (ligfiets, vouwfiets) is ook een hogere bandenspanning noodzakelijk.

In geen geval mag u de op de band aangegeven grenswaarde voor minimale en maximale druk onder- resp. overschrijden.

Uw fietsspecialist in de gemeente Deventer!